Short Vlog interview door Jeff Kortenbosch tijdens Next Learning 2018



Blockchain & Leren – een lijst met interessante artikelen

Je hoort het de laatste tijd steeds vaker: blockchain is de volgende grote technologische revolutie. Uiteraard ga ik dan meteen nadenken over wat de invloed hiervan is op “leren”. Aangzien ik nog echt een newbie ben op het gebied van blockchain, ben ik begonnen met het verzamelen van gerelateerde artikelen en deze wil ik graag met jullie delen. Zie hieronder de lijst, in volgorde van publicatie datum. Wanneer ik nieuwe, interessante artikelen vind, zal ik ze toevoegen, dus kom gerust nog eens terug om de nieuwe toevoegingen te zien!

Artikelen:

Learning Solutions Magazine: Buzzword decoder: How blockchain affects e-learning (by Pamela Hogle) – 7 Feb 2018
EC releases report on possible blockchain applications in education (by Joshua Althauser) – 17 Nov 2017
In the era of microcredentials, institutions look to blockchain to verify learning (by Sydney Johnson) – 31 Oct 2017
What does blockchain mean for learning? (by Ger Driesen) – 17 Oct 2017
Experts see new ways to track learning experiences with blockchain (by Erin Brereton) – 15 Sep 2017
Blockchain – a learning curve for vocational training (by Charley Rogers) – 12 Sep 2017
Credentials, Reputation, and the Blockchain (by J. Philipp Schmidt) – 24 Apr 2017
De toepasbaarheid van blockchain technologie voor onderwijs en opleiden (door Wilfred Rubens) – 5 May 2017
How Blockchain is changing Learning & Development (by Bryant Nielson) – 23 Jan 2017
10 ways Blockchain could be used in education (by Donald Clark) – 12 Sep 2016
The Blockchain for Education: An Introduction (by Audrey Watters) – 7 Apr 2016

Technologieën:

Edgecoin

Also see:



E-Learning is net als een vakantie… zei niemand ooit

Een van de eerste dingen die ik geleerd heb toen ik jaren geleden begon met het geven van trainingen is dat je over het algemeen drie soorten deelnemers kunt onderscheiden:

– Gevangenen: gestuurd door management. Motivatie: nul
– Vakantiegangers: zien training als “niet werken”. Motivatie: wisselend
– Leergierigen: zien training als een gelegenheid om iets te leren. Motivatie: hoog

Deze categorizatie is zeker waar voor alle vormen van klassikale training. Maar hoe zit dat bij andere vormen van leren? Continue reading